Det är revysällskapets seniorgrupp som tagit sig an denna historiska eposé och på scenen kommer ni att se Wivie Palmroth, Heidi Kaukaranta, Kajsa Henricson, Ingalill Ekström, Kjell Widner, Bosse Erixzon, Morgan Deile och Stefan Ekström. Revypianisten heter Cenneth Lundholm. Kajsa och Kenneth har på bilden ovan tillfälligt ersatts av Gunilla Pihlblad och Ghlenn Lindquisth. (Foto: Gunnar Öquist)

 

Den 13 april är det premär för seniorgruppen i Lekebergs Revysällskap som i år blickar tillbaka på det som är upphovet till det som föreningen sysslat med i 25 år – nämligen revy.

Lekebergs Revysällskap fortsätter sitt 25-årsfirande genom att hylla scenkonstarten revy. I en föreställning som man kallar ”Årgångsrevy – vällagrad och härtappad” vill man ge publiken både kunskap och nöje genom att sätta ihop nummer från de allra första första revymakarna i Sverige fram till 1970-talet.

Det blir sketcher, monologer, kupletter och sånger i en blandning där många kommer att känna igen favoriter från förr. Men eftersom det är ”härtappat” så blir det kanske ändå inte precis så som i förlagorna.

– Vi vill ju göra våra egna tolkningar och till några nummer har vi skrivit nya, delvis lokalt anpassade texter, säger Ingalill Ekström som satt samman föreställningen tillsammans med Stefan Ekström och Gunilla Pihlblad.
– Där det har behövts har vi även kortat en ner en del texter. Något som absolut inte gör numren sämre.

Man kan enkelt säga att revyns historia i Sverige började med Emil Norlander, fortsatte med Karl Gerhard och Kar de Mumma, gick vidare med Tre Knas och Casinorevyerna till Povel Ramel och Hasse och Tage. Här fanns också lokala revymakare som till exempel Hagge Geigert i Göteborg och Tjadden Hellström i Norrköping. Men det är absolut inga skarpa gränser, mycket går i varandra samtidigt som man ser hur övergångarna betyder förändringar. Det är garanterat intressant, men framför allt underhållande.

Biljetter bokas här!